Για πολλοστή φορά αναγκάζομαι να ασχοληθώ με γραφόμενα του Θάνου Τζήμερου. Ή μάλλον με τον ντόρο που κάνουν όσοι τον αντιπαθούν. Γιατί ο άνθρωπος έκανε μια πολύ μικρή ανάρτηση στον προσωπικό του τοίχο. Ούτε δελτίο τύπου ήταν, ούτε άρθρο, ούτε δήλωση στα ΜΜΕ. Είπε την άποψή του για τις Καρυάτιδες στην Αμφίπολη. Το ίδιο είχα κάνει κι εγώ πριν κάνα μήνα και δεν έγινε τίποτα. Καθότι νιώθω ριγμένος (και με στεναχώρησαν πολλοί στο Facebook με την έλλειψη αντίλογου ή επιχειρημάτων) θα κάνω την ψυχανάλυσή μου εδώ για να το κλείσω το θέμα.
Αν είστε στην μειοψηφία που δεν το έχει δει ακόμα, ιδού τι έγραψε. Είναι προφανές ότι δεν “κάνει τον ειδικό”. Είναι δύο (2) προτάσεις συνολικά. Δεν αναφέρει την Ρόδο ή την Μαγνησία, αν έχουν ακάνθους ή όχι και άλλες τεχνικές λεπτομέρειες. Δεν ψάχνει αν έχουν μεταφυσική σημασία συνδετική με τον άλλο κόσμο. Δεν προσπαθεί να βρει κατά πόσο μοιάζουν με αληθινές κοπέλες της εποχής και με ποιες τελετουργίες μπορεί να είχαν να κάνουν. Δεν μέτρησε τις διαστάσεις του μνημείου να τις βρει ακριβώς 1:200 ή 1:666 . Και (ευτυχώς!) δεν κοτσάρει κάνα Ελευσίνιο μυστήριο να μας την βγει από ακροδεξιά με αρχαιοελληνικά παράξενα, εξωγήινους και τους Ελ.
Οπότε γιατί ενοχληθήκατε τόσο πολύ από αυτές τις δυο προτάσεις; “Δεν έχει δικαίωμα να εκφέρει γνώμη. Δεν είναι ειδικός.” Δηλαδή ποιος είναι εγκεκριμένος ειδικός; Ακόμα και άλλοι αρχαιολόγοι λένε ότι δεν μπορούν να πούνε πολλά εξ αποστάσεως ακόμα. Κριτικός τέχνης θα σας έκανε; Πρέπει να είναι και Έλληνας μήπως; Στα πόσα διδακτορικά εγκρίνεται κάποιος για να εκφέρει γνώμη για ένα αισθητικό θέμα; Εγώ που είχα διαβάσει κάποτε το πόνημα της Joan Marie Mastrangelo Marter για τις Καρυάτιδες της Ακρόπολης μπορώ; Αν ήταν αρχιτέκτονας δηλαδή θα μπορούσε να συγκρίνει τον ρόλο τους σαν δομικό στοιχείο σε σχέση με τις Καρυάτιδες της Εφέσου; Αν ήταν παπάς να μας πει για τον πιθανό ρόλο τους σε τελετουργικά των Μακεδόνων, αν πέρναγαν οι πομπές μπροστά τους και αν το ύψος τους ήταν συγκεκριμένο για να δίνουν μια εντύπωση συμμετοχής στα δρώμενα; Εσείς αν θέλετε περιμένετε 4-5 χρόνια να συμφωνήσουν όλοι για το θέμα και μετά υιοθετήστε την κοινή άποψη, άλλος μπορεί να το ρισκάρει όμως. Μιλώντας στον «Ελεύθερο Τύπο» η διευθύντρια της Γ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, Ελένη Μπάνου ξεκαθάρισε πως “πρόκειται για έργα εξαιρετικά με αθηναϊκή πνοή που έχουν αυτό το βαρύ και λίγο άκομψο στιλ των ρωμαϊκών χρόνων». Αυτήν γιατί δεν την φάγατε;
“Μα, δεν καταλαβαίνεις ότι το κάνει μόνο για να ασχολούμαστε μαζί του;” Αυτή είναι ίσως η πιο παράλογη κατηγορία. Τα ίδια άκουγε και ο Γρηγόρης Βαλλιανάτος παλιότερα για όσα έγραφε στο Facebook του. Δηλαδή να δώσουμε δημοσιότητα σε κάποιον με την κατηγορία ότι γράφει μόνο και μόνο για να προκαλέσει δημοσιότητα! Είναι σαν να παραδέχεστε ότι είστε χρυσόψαρα.
Τώρα χαλαρώστε και ξαναδιαβάστε την ανάρτησή του. Έχει πολλά πράγματα τα οποία είναι δουλειά του Τζήμερου σαν πολιτικού να σχολιάζει. Θέλει να δώσει ίσως έμφαση στην νεοπλουτίστικη νοοτροπία μας. Να στηλιτεύσει την πανάρχαια κόντρα με την Μακεδονία που πάντα είχε κόμπλεξ κατωτερότητας. (Μην σας φέρω τώρα παραδείγματα από ομιλίες επιφανών Αθηναίων όταν τους την έπεφτε ο Φίλιππος… είμαι Μακεδόνας και στεναχωριέμαι.) Να μας κάνει να προβληματιστούμε για την υπερβολή στην προβολή της Αμφίπολης, τον τρόπο που το χειρίζεται ο πρωθυπουργός ή την αρχαιολατρεία – χωρίς κριτική – που μας διακρίνει σαν λαό. Όταν έγραφε παρόμοια κριτική ο Νίκος Δήμου δεν κάνατε έτσι. Προφανώς σας φοβίζει ότι ο Τζήμερος έχει μια δυναμική. Ή το γεγονός ότι δεν έχετε την νοημοσύνη να χτίσετε λογικό αντεπιχείρημα σε όσα γράφει. Σας τρομοκρατεί η ιδέα ότι μπορεί, έτσι, με την μπαρούφα που πέταξε στο ρελαντί, να έχει δίκιο αυτός και όχι οι “ειδικοί” και τα ΜΜΕ.
Ότι και να ήθελε να κάνει, αν επικεντρώνεστε πάντα σε αρνητικά (που φαντάζεστε) με αυτόν τον τρόπο και όχι στα θετικά που υπάρχουν και αγνοείτε, οι Τζήμεροι του κόσμου αυτού πάντα θα γελάνε μαζί σας.
ΥΓ Πολύ καλύτερη επένδυση του χρόνου σας από πλακώματα για τον Τζήμερο θα ήταν να ξεσκονίσετε τις γνώσεις σας με λίγο διάβασμα. Προσωπικά έχω γύρω μου αυτές τις μέρες τα Hellenistic Architectural Sculpture: Figural Motifs in Western Anatolia and the Aegean islands – Pamela A. Webb, Hellenistic Sculpture: The styles of ca. 100-31 B.C – Brunilde Sismondo Ridgway, Portrait of a Priestess: Women and Ritual in Ancient Greece- Joan Breton Connelly και Hellenistic Sculpture: The styles of ca. 100-31 B.C – Brunilde Sismondo Ridgway. Αν έχει κάποιος να προτείνει ελληνικό βιβλίο εξίσου ευκολοδιάβαστο για εμάς τους άσχετους ας το ρίξει στα σχόλια παρακαλώ.
Eisai pantelws ilithios k ypostirizeis kati pou apla den exei vasi ypostiriksis…
egw an pw oti eisai aderfi k axristos antistoixa loipon den tha katigorithw san eleytheros politis k xwris eidikeysi stous poustides?
eyxaristw
Ναι, ευχαριστώ αλλά δεν προχωράτε πολύ το θέμα έτσι. Το αν είμαι εγώ αδελφή και άχρηστος δεν μειώνει καθόλου την αξία των επιχειρημάτων που εκθέτω στο άρθρο μου. Στα οποία επιχειρήματα δεν απαντήσατε καθόλου.
Όχι δεν θα κατηγορηθείς. Έχεις όλο το δικαίωμα να το πεις, εφόσον, βέβαια, ξεκινήσεις την πρότασή σου με το “Πιστεύω”. Τώρα, βέβαια, αν η γνώμη σου είναι ηλίθια και οι περισσότεροι σε βρουν βλάκα, αυτό είναι άλλο θέμα. Επίσης, να πω κι εγώ τη γνώμη μου, πιστεύω ότι είσαι πούστης και πρεζάκιας.
Μμμμμ…όχι! Κάθε θέμα επιδέχεται λογικής ανάλυσης στα επιμέρους του. Με την λογική “κι εγώ σε λέω πούστη και πρεζάκια” είναι σαν να αγνοείτε όλο το κατασκεύασμα της λογικής. Στο άρθρο προσπάθησα να χωρίσω τις ενστάσεις σε 4 κατηγορίες. Αν θέλετε, απαντήστε σε μια από τις 4 ή προσθέστε μια πέμπτη διάσταση για να απαντήσω εγώ. Οι αρχαίοι μας πρόγονοι έκαναν μεγάλη προσπάθεια να μας μάθουν αυτά τα εργαλεία, δεν θα σας αφήσω να τα αγνοείτε έτσι επιδεικτικά! Αλλιώς να πω κι εγώ ότι δεν μου αρέσει Brian Setzer, ούτε Stray Cats, διαφωνούμε μουσικά και άρα κολοκυθόπιτα!
Θα συμφωνήσω στο 99%, πλην του ότι ο Θάνος έχει ακόμη δυναμική (αλλά αυτό δεν είναι του παρόντος). Από την άλλη, στεναχωριέμαι όταν καταπιάνεται με θέματα που είναι βούτυρο στο ψωμί των πολέμιων του και μάλιστα με τρόπο που τον φέρνει πάντα στην γωνία του ρινγκ να αμύνεται. Για μένα, η σωστότερη στάση του στην παρούσα φάση θα ήταν η σιωπή (γενικότερα) γιατί ο κατάλληλος χρόνος για πραγματικά μεταρρυθμιστικές πολιτικές δεν έχει έρθει ακόμα, προηγείται η “δημιουργική καταστροφή” των τσιπροκαμμένων.
To έχω αναπτύξει αλλού αυτό το θέμα Χρήστο. Δεν έχω απάντηση καθότι είμαστε σε περίοδο έντονων επικοινωνιακών, πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών. Δεν νομίζω υπάρχει “σωστή” απάντηση. Ναι, παραδοσιακά, θα λέγαμε ότι η σιωπή είναι η καλύτερη λύση. Αλλά τον χώρο του “δεν κάνω τίποτα” τον έπιασε ο Κουβέλης ήδη! (; ) You get my point.
Είναι ο τρόπος, όχι το περιεχόμενο που προδιαθέτει άσχημα.
Ο τρόπος είναι άσχημος, όχι η γνώμη του. Για την οποία παρεμπιπτόντως δεν υπάρχει αντεπιχείρημα. Δεν σου αρέσουν, μου αρέσουν, κολοκυθόπιτα.
Πάλι δεν στέκει λογικά η ένσταση. Στον προσωπικό του τοίχο, έβαλε δυο (2) προτάσεις που δεν σας άρεσε “ο τρόπος του”. Δικαίωμά σας. Προς τι η φασαρία όμως;
Και δείτε και λίγο βρε άσχετοι πως ήταν βαμμένα τα αρχαία ελληνικά αγάλματα και ναοί. Φαντάζομαι ο αρθρογράφος του κειμένου θα πάθει ένα σοκ μόλις αντιληφθεί την πραγματικότητα. Περιμένω σχόλιο του Τζήμερου για το κιτς βάψιμο των αρχαιοελληνικών αγαλμάτων. Φυσικά το ότι όλα αυτά τα μνημεία δεν αποτελούν μόνο έργα τέχνης αλλά και θρησκευτικά σύμβολα των Ελλήνων ούτε λέξη από τους εξυπνάκηδες. Αυτό για τον εξυπνακισμό που πέταξες για τα ελευσίνια μυστήρια. Που αμφιβάλω αν έχεις ανοίξει κανένα ξενόγλωσσο η ελληνικό βιβλίο για την θρησκεία των Ελλήνων, για τα μυστήρια, για τον νεοπλατωνισμό κ.τ.λ. http://www.inout.gr/showthread.php?t=83483 Άντε για να σε βοηθήσω λιγάκι, ξεκίνα με αυτό http://www.politeianet.gr/books/9789608557734-porfurios-o-turios-iliodromio-porfurios-peri-agalmaton-154102
Θεόφιλε στο τέλος του άρθρου είχα σχετική βιβλιογραφία. Κάπως πιο σοβαρή από τα link που παραθέσατε νομίζω. (Πιο ενδιαφέρουσες οι φωτογραφίες σας στο Flickr από αυτά!) Τα χρώματα των αγαλμάτων δεν έχουν σχέση με την ανάρτηση. Στις θρησκευτικές τελετές αναφέρθηκα. Το διαβάσατε καν το άρθρο;???
Ότι να ναι. Ποιο σοβαρή απο τον Πορφυριο; Ποιες ειναι οι ποιο ενδιαφέρουσες φωτογραφίες μου στο Flickr πανω στο θέμα; Ουτε το όνομα μου δεν διαβάσατε. Για τους Έλληνες εθνικούς τελικα σε αυτον τον κόσμο έχουν όλοι γνώμη, εκτός απο τους ίδιους τους εθνικούς.