Με απασχόλησε πρόσφατα το φαινόμενο της ομοιοπαθητικής. Όχι τόσο επιστημονικά όσο επικοινωνιακά και επιχειρηματικά. Όταν μπορείς να παράγεις από μια και μόνο πάπια, αρκετό Oscillococcinum 200C για πωλήσεις $20 εκατομμυρίων ετησίως, το θέμα έχει ενδιαφέρον! Καθώς όμως κατακτά μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, δέχεται και περισσότερη κριτική, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με την επιστημονική βάση των ομοιοπαθητικών σκευασμάτων. Πως αντιδρά;
1. Δεν κάνει τίποτα! Δείτε εδώ τι κάνει η Κόκα Κόλα για να αντιμετωπίσει τις φήμες σχετικά με τα προϊόντα της στον Αραβικό κόσμο. Απλά επιτείνει το πρόβλημα αφού βοηθά στην διασπορά των ιδεών αυτών. (Και μάλιστα πληρώνει για να βγαίνει πρώτη σε σχετικό Google search!) H ομοιοπαθητική δεν ασχολείται με τις πάμπολλες έρευνες που δείχνουν ότι στερείται επιστημονικής βάσης και είναι αναποτελεσματική. Θα ήταν σαν να προσπαθήσει ο αρχιεπίσκοπος να αποδείξει ότι ο Χριστόδουλος είναι στον παράδεισο.
2. Επιτρέπει την ανοιχτή ερμηνεία από όλους. Από τα πρώτα κείμενα του “πατέρα” της ομοιοπαθητικής είχε δώσει γραμμή: γενικολογίες, πηδάμε από το ένα θέμα στο άλλο, υπονοούμε. Κάτι σαν την αστρολογία. Δείτε στο βίντεο τι παθαίνει μια ευθεία γραμμή όταν προσπαθήσουν να την περάσουν 500 άνθρωποι. Σπασμένο τηλέφωνο. Αντί να το βλέπει σαν πρόβλημα (όπως η επιστήμη) αυτό, η ομοιοπαθητική το βαφτίζει “διαφοροποίηση”. Είμαστε όλοι υπέροχα διαφορετικοί… Κάτι αντίστοιχο κάνουν κάποιες θρησκείες (λιγότερο η επίσημη ορθοδοξία) δίνοντας σε όλους εργαλεία για ερμηνεία των γραφών.
[vimeo http://vimeo.com/18998570] 3. Ενθαρρύνει την λαϊκή συμμετοχή. Σαν να πετάμε ρύζι σε γάμο. Διάδραση. Ο καθένας μπορεί να κατεβάσει ένα πρόγραμμα ομοιοπαθητικής (πάλι, μοιάζουν αρκετά με software αστρολογίας κατά την γνώμη μου) και να αρχίσει να “θεραπεύει” φίλους και γείτονες. Ή ακόμα και να κάνει μόνος του πειράματα (provings) άλλωστε και τα αρχικά στα οποία χτίστηκε η ομοιοπαθητική δεν είχαν και πολύ καλύτερη μεθοδολογία.
Όπως και τα πετυχημένα παραδείγματα στα social media δηλαδή, η ομοιοπαθητική ουσιαστικά απλά παρέχει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορεί να συμμετέχει ο καθένας.