Από τον ΑΡΗ ΔΗΜΟΚΙΔΗ
Οι δημιουργοί της σελίδας στο Facebook υποστηρίζουν ότι ο μισογυνισμός έχει πολλά πρόσωπα, και έχουν απόλυτο δίκιο. Τα στερεότυπα κυριαρχούν στα ΜΜΕ και το ίντερνετ, εκεί όπου οι γυναίκες είναι πάντα αυτές που προκαλούν, φταίνε, ψεύδονται ή είναι υποχρεωμένες να βοηθούν τον άντρα. Το ενδιαφέρον είναι πως δεν είναι μόνο οι άντρες που υποτιμούν τις γυναίκες, αλλά και πολλές γυναίκες, που έχουν αποδεχτεί το ρόλο του θύματος με μακαριότητα.
Η σελίδα Ναι, Είσαι Μισογύνης, εντοπίζει παραδείγματα απλού, καθημερινού μισογυνισμού, και τα σχολιάζει.
Λένε οι ίδιοι/ες: «Μοιραζόμαστε σχόλια, αναρτήσεις, άρθρα με σεξιστικό περιεχόμενο για να αναδείξουμε τις διαφορετικές μορφές που παίρνει ο μισογυνισμός και ο σεξισμός αλλά και να αποδειξουμε ότι ο ακραίος μισογυνισμός ΔΕΝ είναι μεμονωμένα περιστατικά αλλά διάχυτος παντού.»
Επέλεξα μερικά παραδείγματα εικόνων, με τα σχόλιά τους, όχι για να πω ότι δεν επιτρέπεται να λέμε τίποτα κακό για τις γυναίκες, (εξάλλου ανάλογες χιουμοριστικές κακίες υπάρχουν στο ίντερνετ και για τους άντρες) αλλά για να συνειδητοποιήσουμε πως τα βαθιά ριζωμένα στερεότυπα δεν αποκλείεται να είναι κατασκευασμένα, για αιώνες, ή και χιλιετίες, απ’ αυτούς που φτιάχνουν την ιστορία, και τους κανόνες. Επίσης, με τον σχολιασμό των λογοπαιγνίων, των αστείων και των δημοσιευμάτων, πετυχαίνουν και κάτι ακόμα ενδιαφέρον: Να αναδείξουν τους πολύπλοκους μηχανισμούς ασυνείδητης σκέψης που κρύβεται πίσω ακόμα και απ’ το πιο συνηθισμένο κλισέ…
1.
Σχόλιο: Η γυναίκα που κόλλησε ένα σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα είναι “πουτάνα” (είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως τα “καλά” κορίτσια που δεν πάνε με πολλούς άντρες δεν κολλάνε ποτέ τίποτα με το σεξ) ενώ ο άντρας που της το κόλλησε δεν φταίει γιατί το κόλλησε κι αυτός από μια άλλη γυναίκα (επίσης “πουτάνα”). Και με αυτή την κυκλική μισογυνική λογική που μπορεί να συνεχιστεί επ’ άπειρον, οι γυναίκες και η ανηθικότητά τους είναι η πηγή των ασθενειών και της ηθικής μόλυνσης της κοινωνίας.
2.
Δύο επιλογές έχουν οι γυνάικες όταν τις ρωτάνε τι έχουν: 1) να πουν “τίποτα” και να κατηγορηθούν ως passive aggressive 2) να πουν τι έχουν και να κατηγορηθούν ως “γκρινιάρες γκόμενες” (γκρινιάρηδες γκόμενοι προφανώς δεν υπάρχουν, υπάρχουν γκόμενοι που κάνουν σαν γκρινιάρες γκόμενες). Οποιαδήποτε απόκλιση από αυτή της γυναίκας που το βουλώνει, χαμογελάει και ευχαριστεί τον άντρα χωρίς να εκδηλώνει τα συναισθήματα, τις ανάγκες και τος προβληματισμούς της εκλαμβάνεται ως ενοχλητική.
3.
Οχι απλα μας χωριζουν σε δυο ειδη, λες και ειμαστε αψυχα πραγματα ξερω εγω, οχι απλα αυτα τα ειδη ειναι ειτε να εισαι τσουλα που πας με ολους (η φωτο με το υπερβολικο ζαμπον που ξεχειλιζει το τοστ//γεννητικα οργανα “ξεχειλωμενα”) ειτε υπερβολικα “κλειστη”// εισαι παρθενα, ανωριμη και κολλημενη σε στερεοτυπα του 1650, αλλα μας ταυτιζουν και με φαγητο (το οποιο καταναλωνεται, συμβολιζοντας την ολοκληρωτικη υποταξη μας, εξ’ου και χαιδευτικα τυπου “cupcake”, “sweet pie” τα οποια κατα κορον αναφερονται σε γυναικες, με χαρακτηριστικο παραδειγμα το cat calling-street harassment π.χ “How ya doing cupcake”, “Let me lick your strawberry”). Ξεχασα, επισης καταδικαζουν το δικαιωμα μας να απολαμβανουμε το σεξ με οποιον και οπως θελουμε (σε αντιθεση με τους ανδρες που ΠΡΕΠΕΙ να εχουν πολλες γυναικες, ΠΡΕΠΕΙ να ειναι εμπειροι και και και….)Το παραδοξο ειναι οτι το “ιδανικο” θηλυκο ειναι sex animal αλλα παρθενα. Βρες ακρη τωρα. Στο μεταξυ, κατσε να βαλω την ζωνη αγνοτητας μου, για να ειναι σιγουρος ο επομενος οτι δεν εχω νιωσει ιχνος ευχαριστησης, ωστε να ικανοποιηθει το τεραστιο, φαλλοκρατικο εγω του, οταν παρει αυτος τα ηνια (οπως ΠΡΕΠΕΙ).
4.
Oι άντρες γουστάρουν την ιδέα οτι οι γυναίκες έχουν ημερομηνία λήξης γιατί ανυπομονούν να πάρουν εκδίκηση για όλες τις φορές που θεωρούσαν οτι έπρεπε να τους είχαμε κάτσει αλλα δεν το κάναμε γιατι υποτίθεται είχαν παρει τα μυαλά μας αέρα από τους πολλούς υποψηφιους. Βέβαια δεν βγαίνει μαθηματικά να κυνηγάνε 22 άντρες καθε γυναίκα, αλλά οι άντρες με τον όρο γυναίκα εννοούν την ωραία γκομενα -οι άλλες, οι μη εμφανίσιμες, δεν μετράνε προφανώς ως γυναίκες.
5.
Όσο σφίγγουν οι ζέστες τόσο θα σφίγγει και ο κλοιός γύρω μας από οσους θελουν να αστυνομεύσουν το σωμα μας, δείχνοντάς μας χλευαστικά με το ένα χέρι και τραβώντας μαλακία με το άλλο στη θέα λίγου μπουτιού. Οταν μια γυναίκα βέβαια σχολιάζει το σώμα και ντύσιμο μιας άλλης γυναίκας, οι άντρες το λένε κουτσομπολιό και “ξεκατίνιασμα” , όταν το κάνουν οι αντρες προσφέρουν απλα κοινωνικό σχολιασμό.Επισης, οι τρεις άντρες των παρακάτω αναρτήσεων το λένε με ΑΓΑΠΗ οπότε αποκλείεται να ειναι μισογύνηδες, μην ακούσω τέτοιες κακίες!
6.
Διαβαζω τις δύο πρώτες παραγραφους του άρθρου. Ανοιγω το instagram. Ψαχνω #selfie. Κοιτάω τις 9 πιο προσφατες αναρτήσεις. Οι 5 έχουν ανέβει από άντρες. 4 από αυτούς ειναι ημιγυμνοι. Καμία γυναίκα. I rest my case.
7.
“Oι γυναίκες δεν χρειάζονται φεμινισμό γιατί κάθε φορά που ένας άντρας δολοφονεί ένα κοριτσάκι φταιει μια γυναίκα” Ανεξάρτητα από το μερίδιο ευθύνης που μπορει να έχει ή να μην έχει η μητέρα του κοριτσιού, η στάση αυτή ειναι ενδεικτικη μιας κοινωνίας οπου κάθε φορά που ενας άντρας διαπράττει ένα οικογενειακό έγκλημα σαν αυτό, κατηγορεί τη μητέρα πως το άφησε να συμβεί ή το προκάλεσε περισσότερο από τον ίδιο τον δράστη. Αυτό οφειλεται στο οτι οι γυναικες θεωρούνται οι φύλακες της ηθικής των αντρών οι οποιοι έτσι κι αλλιως θεωρούνται βίαιοι και επιθετικοί απο τη φύση τους, ενω οι γυναίκες με το υποτιθεμενο μητρικό τους ένστικτο πρεπει να προστατευουν τους παντες από τις δυνάμεις του κακού αλλιώς είναι οι ιδιες τέρατα. Επίσης να προσθέσουμε πως χρειάζεται ένα ξεχωριστό είδος μαλάκα για να καταφέρει να προσβάλει τόσες καταπιεσμένες ομάδες μέσα σε λίγες γραμμες αλλά συνήθως ο μισογυνισμός, ο ρατσισμός και ο κοινωνικός δαρβινισμός πάνε χέρι χέρι.
8.
Γιατί, τι φοβούνται οι ιερωμενοι, οτι οι γυναίκες που ψέλνουν θα ερεθίσουν τους άντρες εκκλησιαζόμενους και θα τους παρασύρουν ως άλλες σειρήνες? Ή απλά θέλουν να κρατήσουν την θρησκευτική παράδοση αιώνων και να αφαιρέσουν και κυριολεκτικά κάθε φωνή από τις γυναίκες;
9.
Τι σύμπτωση βρε παιδί μου που αυτή η λεγόμενη “φύση” (ανθρώπινη, αντρική, γυναικεία) πάντα δικαιολογεί και διαιωνίζει το status quo προς όφελος των λευκών ετεροφυλόφιλων cis αντρών. Μήπως επειδή η “φύση” είναι μια κοινωνική κατασκευή και μήπως επειδή την αφήγηση πάντα ελέγχουν οι ίδιοι οι λευκοί ετεροφυλόφιλοι cis άντρες που ορίζουν ως “φύση” και ως “κανονικό” ο,τι τους βολεύει και τους ευνοεί ενώ εμείς οι υπόλοιποι κάνουμε την ανάγκη φιλοτιμία? Και τώρα που θεωρείται “φυσικό” πως οι άντρες δεν μπορούν να ελέγξουν τις ορμές τους θα πρεπει ή να τους συγχωρούμε οταν δεν τα ‘καταφέρνουν’ ή να τους χρωστάμε και ευγνωμοσύνη όταν το κάνουν. Ενώ οι γυναίκες ειναι προφανώς από τη “φύση” τους μονογαμικές και μάλλον δεν γουστάρουν το σεξ και πολύ οποτε αν “ξενοπηδήσουν” πρέπει να τις ρίξουμε στην πυρά. Μα πόσο βολικό!
10.
Δύο γυναικείες απόψεις σύμφωνα με τις οποίες η συμπεριφορά κάποιων γυναικών ευθύνεται για τον μισογυνισμό των αντρών -λες και είναι φυσικό να υποτάσσονται ολες οι γυναίκες στα κοινωνικά πατριαρχικά στερεότυπα αλλιώς αξίζει σε όλες μας να τιμωρηθούμε. ΟΧΙ κορίτσια, δε μας φέρονται άσχημα γιατι κάποιες μας χαλάνε το όνομα, μας φέρονται άσχημα γιατί είμαστε γυναίκες σε μια μισογυνική κοινωνία. Αποψεις οπως αυτες σχετιζονται με τον εσωτερικευμένο μισογυνισμό και την πολιτική της ευπρέπειας
11.
Επειδή στη σημερινή πατριαρχική μας κοινωνία μονο οι αδύνατες 20άρες θεωρούνται fuckable, και επειδή φυσικα ο τίτλος της fuckable είναι ο ανώτατος τίτλος που μπορεί να κερδίσει μια γυναίκα, οι άντρες θεωρούν οτι κάνουν και ψυχικό αν πηδήξουν καμία “χοντρή” ή 40άρα με μισή καρδιά, λες και ο πούτσος τους από μονος τους μας δίνει αξία, δίνει νόημα στην ύπαρξή μας -γιατί να υπάρχουμε άλλωστε αν κανείς δε θέλει να μας πηδήξει;
12.
Oι ατάκες αυτές δείχνουν το δίλημμα στο οποίo βάζει τον άντρα η πατριαρχία. Απο τη μία θέλει απελπισμένα να μας πηδήξει για να επιβεβαιώσει τον ανδρισμό του, από την αλλη φοβαται πως αυτή του η ανάγκη μας δίνει κάποια εξουσία πάνω του (η δυνατότητα μιας γυναίκας να αρνηθεί είναι άλλωστε από τις λίγες “εξουσίες” που διαθέτουμε) Για τον λόγο αυτό απο τη μία μας κυνηγάει και απο την αλλη φροντίζει να κάνει ξεκαθαρο πως το σεξ μαζί του δεν σημαίνει οτι εχουμε καποια αξία ως ανθρωποι. Με τον τροπο αυτο λυνει την εσωτερικη αντίφαση διατηρώντας την αξιοπρέπειά του σε περίπτωση απόρριψης και ταυτόχρονα την κατωτερότητά μας ως σεξουαλικά αντικείμενα. Να σημειωθεί και ότι η λέξη “σαβουρογαμης” εξυπηρετεί ακριβώς αυτόν τον σκοπό.
13.
Αυτή τη φορά περιμένοντας το ραντεβού μου μαθαίνω από γυναικεία περιοδικά ότι η νυφικη προετοιμασία δεν περιορίζεται πια στο μακιγιάζ και στο χτένισμα αλλά περιλαμβάνει και ρινοπλαστικη -την ίδια ώρα που η προετοιμασία του γαμπρού το πολύ πολύ να περιλάβει κανένα ξύρισμα. Πως θα δείξουμε άλλωστε σε όλον τον κόσμο πως ο γαμπρός δεν τυφλωθηκε και μας πήρε?
14.
Και αλλα κλαρινοχιπστεροανδροσεξιστικομαγκικα ανεκδοτακια που εχουν γινει τελευταια η μοδα στα social media. Και να εχουμε 2 στρεμματα κωλο, εμας μας αρεσει και οντως παρταρουμε γιατι γουσταρουμε τον εαυτο μας οπως ειναι. Δεν εξαρταται η ζωη μας απο το μεγεθος, οπως η δικη σου (και ολων των ιδιων με σενα).
15.
Δε θέλω να σας το χαλάσω, αλλα ποτέ καμία γυναίκα στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν ‘έκατσε’ σε εναν άντρα επειδη την κέρασε ενα δυο ποτα. Δηλαδή, καμία γυναικα δεν εχει πει ποτε “γαμωτο, ο τυπος ειναι αποκρουστικός, βαρετός και βρωμάει η αναπνοή του αλλα εντάξει, τωρα πρεπει να του κάτσω για τα 8 ευρω που χαλασε για παρτι μου”. Μπορεί απλά το ποτο να σταθηκε αφορμη να γνωρίσει εναν αντρα που βρήκε ελκυστικό. Οπότε αντι να την κερνάς ποτά προσπαθησε απλα να μην εισαι βαρετός και αποκρουστικος και μάσα και μία τσίχλα, θα βοηθήσει περισσότερο. Αυτο που ΔΕ θα βοηθήσει ειναι η αίσθηση οτι η γυναίκα σας χρωστάει κατι επειδή εσείς πήρατε την πρωτοβουλία να την κερασετε ενα ποτο -που παρεπιπτόντως, μας βγάζετε σκύλες, στριμμένες και ξινές αν αρνηθούμε. A ναι, και μου αρέσει πως οι άντρες παραδέχονται πως χρησιμοποιουν τα λεφτά τους για να δημιουγήσουν ενα χρεος το οποιο αναμενουν οι γυναικες να ξεπληρωσουν με σεξ αλλα μετα μας λενε ολες “πουτανες” που τρεχουμε για τα λεφτα.
*** ΥΓ. Έτσι όπως το βλέπω εγώ απ’ έξω, η ομάδα που τρέχει το Ναι, Είσαι Μισογύνης, φυσικά και δεν απαγορεύει σε κανέναν να λέει ό,τι αστείο ή χοντράδα θέλει. Αναλύει όμως την ασυνείδητη σκέψη πίσω απ’ αυτό, και εντοπίζει τους μηχανισμούς σκέψης. Επίσης, προτείνει πιθανές απαντήσεις σε διάφορες (ακούσια συχνά) μισογυνιστικές ατάκες.
Ο καθένας μπορεί, αν έτσι κρίνει, να συνεχίσει να κάνει τα αστεία ή να λέει τις πανέξυπνες ατάκες του. Καμία απαγόρευση, καμία αστυνομία πολιτικής ορθότητας.
Πηγή: www.lifo.gr