Διαβάζω στο “Διόνυσος: Ιστορία της λατρείας του Βάκχου” (H. Jeanmaire) και εκπλήσσομαι:
“Όλαι αί ένδείξεις όδηγοΰν είς τήν παραδοχήν ότι οί “Ελληνες δέν έδέχθησαν τον Διόνυσον ώς θεόν τοϋ οΐνου. Ή καλλιέργεια τής άμπέλου είναι παλαιά είς τήν περιοχήν τοϋ Αιγαίου ήτο γνωστή ήδη άπό τής μινωικής έποχής. Αί μυθολογικαί διηγήσεις περί τής καταγωγής τής λατρείας τοϋ Διονύσου δέν περιλαμβάνουν ύπό τήν παλαιοτέραν μορφήν των νύξεις περί εισαγωγής ή έφευρέσεως του οΐνου.
Έξαίρεσιν άποτελεΐ ό μύθος ό αναφερόμενος εις τήν άρχικήν λατρείαν του Διονύσου εις Ίκαρίαν, εν τών κυριοτέρων κέντρων εισαγωγής κλημάτων εις Άττικήν. Ό μΰθος αύτός άποδίδει εις τήν μέθην, ώς έπακό- λουθον τής χρήσεως τοϋ νέου ποτοϋ τό όποιον εισήγαγε ό Ίκάριος κατά προτροπήν τοϋ Διονύσου, τά αποτελέσματα τά όποια έλεγον ότι όφείλοντο εις τήν μανίαν πού ό θεός ένέπνεε. Και άλλωστε μόνον μέ ασαφή και μεταγενέστερα έρμηνευτικά σχόλια δυνάμεθα νά έρμηνεύσωμεν τούς κυριωτέρους διονυσιακούς μύθους τούς αναφερομένους εις τήν άμπελον και τό προϊόν της.
Εις τήν Άττικήν επίσης αί κυριώτεραι έορταί εις τάς όποιας μετέχει ό Διόνυσος εορτάζονται εις ήμερομηνίας, αί όποΐ- αι δεν άνταποκρίνονται εις τον έτήσιον κύκλον τών ασχολιών τών άμπελουργών. Ουδεμία έορτή, ειδικώς, δεν συμπίπτει μέ τήν περίοδον τοϋ τρυγητού. Ουτε ή καλλιέργεια τής άμπέλου, οΰτε ή παραγωγή τοϋ οΐνου, έξ άλλου, δεν φαίνεται νά υπήρξαν αίτίαι ιδιαιτέρας ειδικώς ιεροτελεστίας. Ή έορτή τής Αιώρας ή οποία σχετίζεται προς τήν Ήριγόνην, κόρην τοϋ Ίκαρίου, αποκαλύπτει μίαν κοινήν άγροτικήν θρησκευτικήν έορτήν μέ σκοπόν τήν προστασίαν τής καλλιεργείας τών οπωροφόρων ή τήν έξασφάλισιν τής επιτυχίας της : έκρεμοϋσαν άπό τους κλάδους κούκλες, και προφανώς και προσωπεία, και αί νέαι αίωροϋντο είς άνάμνησιν τής αυτοκτονίας τής Ήριγόνης δι’ ά-παγχονισμοϋ.
Ό Διόνυσος συνδέεται πολύ έπιφανειακώς μέ τάς μυθολογικάς αύτάς διηγήσεις δια των οποίων έρμηνεύεται ή προέλευσις τής λατρείας’ μάλιστα είς μερικάς δέν εμφανίζεται καθόλου. “Οσον δια τά θαύματα ή τα θεωρούμενα ώς θαύματα, τά όποια είς πολλά μέρη έλάμπρυνον τάς έορτάς τάς άφιερωμέ- νας είς τον θεόν, δπως είς Τέων, “Ανδρον, “Ηλιδα και ΐσως τήν Κόρινθον, όπου άπό τάς κρήνας έρρεεν οΐνος ή έγέμιζαν μέ αυτόν μεγάλα άγγεϊα, παρ’ δ,τι έκ των προτέρων σφραγισμένα, ήσαν βεβαίως ταχυδακτυλουργίαι χρονολογούμεναι άπό τής εποχής κατά τήν οποίαν παρεδέχοντο γενικώς τον Διόνυσον ώς θεόν του οΐνου.”