Αμφίπολις. Τύμβος (τούμπα) Καστά. Μια μεγάλη αρχαιολογική ανακάλυψη. Ένα «μυστηριώδες» ταφικό μνημείο που κατάφερε να ξεσηκώσει θύελλες σχολιασμού, αντιπαραθέσεων, θεωριών και αντι-θεωριών και πλήθος ατελείωτο κρίσιμων ερωτημάτων…
Είναι Μακεδονικό το μνημείο; Μήπως τελικά είναι Ρωμαϊκό; Μα, είναι σίγουρα Τάφος; Γιατί μοιάζει με Ιερό; Βρε μπας κι ήταν η Βίλλα των οργίων του Αλέξανδρου; Χα, σιγά ―ήταν το Υποθηκοφυλακείο της εποχής; Αυθαίρετη εξοχική κατοικία ανώτερου δημοσίου υπαλλήλου; Μήπως στρατιωτικού; Με ένα υπόγειο; Με δύο; Με πυρηνικό καταφύγιο; Με δεξαμενή ομβρίων; Είχε στάβλο; Pilotis? Xώρο στάθμευσης; Πού έμενε το υπηρετικό προσωπικό; Ποιά εταιρεία είχε αναλάβει τον καθαρισμό και τη συντήρηση; Ποιός άδειαζε τον βόθρο;
Σιγά-σιγά, τα κομμάτια του παζλ έρχονται στη θέση τους. Υπήρχε σχέδιο. Οι Σφίγγες, πρώτη ζώνη άμυνας (και εκφοβισμού επίδοξων τυμβωρύχων). Κάποιοι τελικά κατανίκησαν το φόβο τους (και τους αφαίρεσαν τα μάλλον τρομακτικά κεφάλια).
Μετά, οι Καρυάτιδες. Δεύτερο διπλό, εκατέρωθεν της εσωτερικής πύλης. Δεν το’χαμε ξαναδεί τέτοιο πράμα, τέτοια αγάλματα! Πανύψηλες, σε τεράστια βάθρα. Με φοβερό ανατομικό σανδάλι, τύφλα να’χει η Birkenstock. Με πτυχώσεις ζωντανές, αέρινες. Πανέμορφες. Πανέμορφες; οι απόψεις διίστανται: μήπως είναι απλά υπερβολές κάποιου χοντροκομμένου νεόπλουτου; Το ακούσαμε κι αυτό. Τι να πει κανείς…
Προχωράνε τα συνεργεία. Βήμα-βήμα. Διότι μέσα είχαν ριχτεί τόννοι άμμου! Τη μισή Σαχάρα είχαν κουβαλήσει οι κατασκευαστές του μνημείου για να δυσκολέψουν το έργο τυχόν επίδοξων συλητών. Αν το κατάφεραν απομένει να το μάθουμε, κάποιος όμως έμπορας άμμου στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου σίγουρα κονόμησε χοντρά.
Τα σκέφτομαι όλα αυτά χαλαρώνοντας στον υπολογιστή και χαζεύω τις σημειώσεις μου μήπως και γράψω ένα σχετικό “σοβαρό” άρθρο. Υπήρξε πολιτική εκμετάλευση της ανασκαφής; Μπορεί να υπάρξει πολιτική εκμετάλευση σε ευρήματα τέτοιου βεληνεκούς; Και τη στιγμή που τα σκέφτομαι και αφηρημένα περιδιαβαίνω σε κάποιο blog οικονομικού ενδιαφέροντος (συγκεκριμένα, του John Carney, σχολιαστή της Wall Street Journal), βλέπω αυτή τη φωτογραφία:
Χριστός και Παναγιά! Το ξαναβλέπω προσεκτικά και, πράγματι, αυτοί είναι: ο Χριστός (αριστερά όπως μπαίνεις) και η Παναγιά (δεξιά). Αγάλματα δίμετρα, σε βάθρο μαρμάρινο. Μπροστά τους, πλάγια, μια ογκώδης Σφίγγα. Να κόβει τα ήπατα του επίδοξου τυμβωρύχου. Και βέβαια, δεν υπάρχει τύμβος (τούμπα), επειδή πρόκειται για σύγχρονο μνημείο (Μαυσωλείο) στο Brooklyn της Νέας Υόρκης παρακαλώ, απλά το Αιγυπτιακό στοιχείο έχει την εμφανή πυραμιδοειδή μορφή που βλέπετε!
Τι μας λένε λοιπόν οι αναλυτές και κριτικοί και υπο-κριτικοί ότι «πρώτη φορά τέτοιο πράγμα σαν της Αμφίπολης»!! Ποιόν κοροϊδεύετε ρε; Ο άλλος, ο Αμερικάνος που συνδύασε Σφίγγα προστασίας με ολόσωμα αγάλματα τιμητικά του θρησκεύματος στον οικογενειακό του τάφο,στον ύπνο του το είδε; Βρε μήπως πρόκειται περί Ελληνοαμερικανού, περί ενός “Μπρούκλη” δηλαδή; Πλάκα θα’χει. Μήπως τελικά οι φήμες ότι η ανασκαφή αυτή για κάποιον μυστήριο λόγο είχε ξεκινήσει και σταματήσει και ξαναξεκινήσει προ πολλών ετών κρύβουν κάτι που δεν θα μάθουμε ποτέ; Κι αν αυτός που παρήγγειλε το Μαυσωλείο στο Μπρούκλιν δούλευε πριν χρόνια στην Αμφίπολη, τσίμπησε τίποτα χρυσά ευρήματα, ξαναχώσανε τον τύμβο με άμμο κι ούτε γάτα ούτε ζημιά; Δεν μπορούσε όμως να ξεχάσει το υπερθέαμα Σφίγγας και Καρυάτιδων, οπότε το προσάρμοσε στο χριστιανικότερο για τον δικό του οικογενειακό τάφο. Στο Μπρούκλιν. Σήμερα μπορεί να διαβάζει τα νέα περί Αμφίπολης και να γελάει…
Πηγή:
Η φωτογραφία που είδα κι έπαθα, απεικονίζει ταφικό μνημείο (Μαυσωλείο) μη κατονομαζόμενου ιδιοκτήτη στο νεκροταφείο Green-Wood, 500 25th St, Brooklyn, NY 11232, Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με την wikipedia, το εν λόγω ιστορικό νεκροταφείο στο οποίο δεσπόζουν οικογενειακοί τάφοι όλων των σημαντικών οικογενειών της Νέας Υόρκης, περιλαμβάνεται από το 2006 στην λίστα των Εθνικών Μνημείων του Υπουργείου Εσωτερικών των ΗΠΑ.
Υ.Γ. Μια στοχευμένη έρευνα στο διαδίκτυο αποκαλύπτει ότι το εν λόγω Μαυσωλείο ανήκει στην οικογένεια Van Ness-Parsons. O Albert Ross Parsons (1847-1933), μουσικολόγος και αιγυπτιολόγος, εμπνεύστηκε από την ανακάλυψη του Τάφου του Τουταγχαμών (1922) και είναι θαμμένος στο Πυραμιδόσχημο Μαυσωλείο μαζί με την σύζυγό του Alice Schuyler Van Ness. Σύμφωνα με το Trip Advisor, το συγκεκριμένο ταφικό μνημείο συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των τουριστών ως εξαίρετο δείγμα της υβριδικής αιγυπτο-χριστιανικής αρχιτεκτονικής αναβίωσης που ξεκίνησε απ’ τα μέσα του 19ου αιώνα λόγω των αρχαιολογικών ανακαλύψεων στην Αίγυπτο...